Netflix är en tjänst för filmer och tv-serier on-demand, där kunderna för en fast månadskostnad får streama hur mycket av tjänstens innehåll de vill. Netflix lanserades i Sverige 2012. Deras största konkurrent här är Viaplay, som funnits sedan 2007, då med namnet Viasat OnDemand. I genomsnitt 137 000 personer ser på Viaplay per dag. I och med att Netflix lanserades på marknaden tvingades Viaplay att sänka priset för att matcha konkurrenten. Ändå gick Netflix om Viaplay stort på bara två år, och ses av i genomsnitt 316 000 personer per dag. Ett annat tydligt tecken på hur snabbt Netflix har vuxit är dess aktie på Nasdaq-börsen: år 2013 steg aktien med otroliga 312 procent. Läs mer om Netflix tillväxt på svd.se

En stor konkurrensfördel som Netflix har, och som kan vara en anledning bakom den enorma tillväxten, är deras egenproducerade tv-serier. Till skillnad från traditionella tv-bolag släpper Netflix alla avsnitt i en säsong samtidigt, och gör dem tillgängliga i alla länder där tjänsten finns på en gång. Serierna är också av hög kvalitet: House of Cards fick nio Emmy-nomineringar 2013, och en av skådespelarna vann en Golden Globe, vilket är den första som någonsin tilldelats en tv-serie på internet. Totalt fick Netflixserier 12 Golden Globe-nomineringar och 14 Emmy-nomineringar år 2013.Netflix 1

En annan populär serie som Netflix ligger bakom är Orange is the new black, som baseras på en bok med samma namn av Piper Kerman, som där berättar om självupplevda händelser under sin tid i fängelse. Bakom serien ligger Jenji Kohan, som också gjort Weeds. Läs mer om serien på svd.se

Netflix vd heter Reed Hastings. Han började sin IT- och företagarkarriär med ett mjukvaruföretag som hette Prime Software. Det blev enormt framgångsfullt, och när han sålde det vid 37 års ålder fick han tillräckligt med startkapital för att skapa Netflix. Det gjorde han 1997, då med bara 10 anställda och med idén att hyra ut filmer via postorder. Han insåg dock snabbt att framtiden fanns på webben. Läs mer om Netflix historia på wikipedia.

Framtiden för Netflix hänger på fortsatt tillväxt och att hitta fler användare. Men än så länge ser den ljus ut, och Netflix kommer år 2014 att fördubbla budgeten för egenproducerat innehåll. De satsar också stort på att anpassa sitt innehåll till den nya generationens tv-apparater, med ännu högre upplösning. Hastings själv kommenterar att Netflix och branschens övergripande mål är ”att skapa en upplevelse där du transporteras iväg känslomässigt in i spelet eller filmen eller vad du nu tittar på”.

Taggar: , , , , , , ,